NYÁRI GUMI: AZ ALAPMODELL
Az abroncsok piacán természetesen a nyári gumik a legkelendőbbek, már csak azért is, mert az újonnan eladott autók döntő többségét nyári gumikkal szerelik fel. Ezek a modellek 7 Celsius-fok feletti környezeti hőmérsékletnél használhatóak biztonságosan, hidegebb időben alapanyaguk megkeményedik, tapadásuk pedig számottevően csökkenhet.
Azokban az országokban, ahol enyhék a telek, akár egész évben is használhatóak a nyári abroncsok, havas, jeges aszfalton azonban gyorsan elérik határaikat, ezért a mérsékelt égövben nem érdemes kockáztatnia a járműtulajdonosoknak. Hasonló a helyzet a négy évszakos gumikkal. Szerencsés esetben egész évben kompromisszumok nélkül közlekedhetünk velük, de keményebb téli körülmények között nem nyújtanak megfelelő tapadást.
A tökéletes méretű gumiabroncsok
Ha eljön az abroncscsere ideje, ki kell választania a megfelelő méretű abroncsot, ez azonban korántsem egyszerű feladat, hiszen olyan összetett számsorok szerepelnek a gumik oldalán, mint például 225/40R19 vagy 205/55R16. Ezek a pontos méretről árulkodnak, s hogy Ön is megértse őket, most – a 185/65R15 példáján keresztül – eláruljuk, hogy melyik szám mire utal:
- A 185 a futófelület szélességét jelöli mm-ben;
- A 65 az abroncs oldalfalának magassága a futófelület százalékában megadva;
- Az R15 pedig a kerék átmérője hüvelykben (más néven colban).
Minél szélesebb egy abroncs futófelülete, annál jobb a tapadása, de a motor teljesítményét és a gyártó ajánlásait is érdemes figyelembe venni. A magasság leginkább a menetkomfortra van hatással, hiszen az abroncs tompítja az úthibák keltette rezgéseket, illetve ütéseket – e tekintetben az alacsony oldalfalú, sportos abroncsok hátrányban vannak.