MILYEN JELÖLÉSEK, ILLETVE FELIRATOK LÁTHATÓK AZ ABRONCSOKON?

Alighanem már Ön is megfigyelte, hogy az abroncsok oldalfalán különféle számok, feliratok szerepelnek. Már csak az a kérdés, hogy tudja-e, miért kerültek fel és mit jelentenek. A BestDrive szakemberei, most elárulják Önnek, milyen információk olvashatóak le a gumikról.

Background Image Teaser - 1920x1080 - 1

  

INFORMÁCIÓDÖMPING MINDEN GUMI OLDALÁN

Függetlenül attól, hogy milyen autógumiról van szó, a leginkább feltűnő felirat az abroncs márkáját (pl. Continental, Uniroyal) és típusát (pl. SportContact 7, RainSport 5) mutatja. Ezt követik a gumival kapcsolatos további fontos információk:

  • a származási ország és;
  • a gyártás dátuma.

Maga a dátum négy számjegy formájában kerül fel az oldalfalra. Az első kettő a gyártás hetét, a második kettő pedig a gyártás évét mutatja. Folytatásként a műszaki jellemzőkről szerezhetünk tudomást. Ilyen például:

  • a forgásirány;
  • a sebességindex (a kódból kiolvasható, hogy az adott gumival felszerelt járműnek mekkora lehet a maximális sebessége) és;
  • a terhelési index (az abroncs maximális súlyterhelését árulja el).

A terhelési index egy 20 és 120 közötti szám, amelyet az ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization, magyarul Európai Gumiabroncs és Kerék Technikai Szervezet) határoz meg.

  

A gumiabroncs méretei

A gumi képességeire, illetve műszaki jellemzőire vonatkozó információkat a méretadatok követik. Ezek ismerete elengedhetetlen az abroncscseréhez. A gumiméretről három szám ad tájékoztatást:

  • az első szám a futófelület szélességét jelöli milliméterben;
  • a perjelt követő érték az oldalfal magassága a futófelület százalékában megadva (például egy 185/55 méretű abroncs esetében az oldalfal magassága a 185 mm-es futófelület-szélesség 55 százaléka, azaz 101,75 mm);
  • a harmadik pedig a kerék/felni átmérője hüvelykben, más néven colban megadva. Egy hüvelyk 2,54 mm.

Egyéb fontos adatok a gumiabroncsra vonatkozóan

A fennmaradó jelölések az abroncs szerkezetéről tájékoztatnak, az R például a radiális övszerkezetre utal. Ha az összes karaktert értelmezzük, az abroncsszerkezet konkrét típusát is megismerhetjük. Ezek a következők lehetnek:

  • a diagonális szerkezetnél az övek több rétegben, egymást átfedve, átlósan helyezkednek el az abroncsban, ilyenformán merevebb az oldalfal, viszont a sebesség növekedésével a melegedés mértéke is fokozódik;
  • az úgynevezett öves diagonális szerkezetnél az átlósan átlapolt kordbetétekre hosszirányú, futófelülettel párhuzamos öve(ke)t helyeznek, így még stabilabb az abroncs, de a túlmelegedés veszélye továbbra is fennáll;
  • a radiális szerkezet esetében egymással párhuzamos, kordszálak alkotta, keresztirányú betétek adják az alapot, ezt stabilizálják a hosszirányú övek. A két megoldás ötvözésével csökken az alakváltozás esélye, hiszen az oldalfalak a futófelülettől függetlenül mozognak, sőt a hőmérséklet-emelkedés is kisebb;
  • tömlő nélküli, köznyelven belső nélküli abroncsok.

Az abroncsokon található még egy roppant fontos elem: a kopásellenőrző borda. Ezt az 1,6 mm magas gumielemet a mintaárkokban helyezik el a gyártók, hogy segítségével megállapítható legyen a futófelület kopásának mértéke.

Ha a futófelület annyira lekopik, hogy egy magasságba kerül a kopásellenőrző bordával, az abroncsot le kell cserélni. Léteznek digitális kopásellenőrző készülékek is, melyekkel könnyedén megmérhető a mintaárkok mélysége, tehát a futófelület kopottsága. Egyes márkák színes kopásszintet jelző rétegeket alkalmaznak, melyek akkor válnak láthatóvá, ha a futófelület kopása elér egy bizonyos szintet.

Milyen információk szerepelnek a gumiabroncs oldalfalán?

  1. Futófelület szélessége
  2. Oldalfalmagasság aránya
  3. Szerkezet
  4. Felni átmérője
  5. Terhelési index
  6. Sebességindex
  7. Defekttűrő képesség
  8. Eredeti felszerelés
  9. M+S: saras és havas útviszonyokra tervezett abroncs
  10. DOT-szám
  11. Gyártás hete
  12. Gyártás éve
Information Teaser - 1905x1905 - 1