A BESTDRIVE-TÓL VÁSÁROLT ABRONCS A LEGJOBB VÁLASZTÁS

Ha abroncsválasztásról van szó, nem lehetünk könnyelműek, hiszen a gumi a menetkomfortot, a menetbiztonságot és a vezetési élményt is jelentősen befolyásolja. Azt javasoljuk, hogy minden tényezőt és előírást vegyen figyelembe, és jól fontolja meg, hogy melyik gumiabroncs mellett dönt.

Background Image Teaser - 1920x1080 - 1

MILYEN AUTÓHOZ MILYEN ABRONCS?

Az utcákat járva magunk is láthatjuk, hogy az abroncsok mérete az autóhoz igazodik. Ezért fontos, hogy mindig betartsuk a gyártók és a törvényhozók előírásait. Különben a műszaki vizsgán sem engedik át a járművet.

Ugyanakkor márkát és típust teljesen szabadon választhatnak a járműtulajdonosok – ha a gumi méretei és műszaki jellemzői megfelelnek a gyári előírásnak, nyugodtan felszerelhetőek a kocsira.

A városi autók abroncsainak számos követelménynek kell megfelelnie. Nem elég a tartós, biztonságos konstrukció, az üzemanyag-hatékony közlekedést is elő kell segíteniük. A hosszabb távokon használt modelleknél a kiváló teljesítmény és a vezetési élmény is komoly szerepet játszik, azon túlmenően persze, hogy menetkomfort terén is a legmagasabb színvonalat kell képviselnie a guminak.

A sportautók esetében a kezelhetőség és a precíz irányíthatóság is alapvető szempont, akárcsak az átlagon felüli teljesítmény és a lehető legrövidebb féktávolság.

Általánosságban elmondható, hogy az abroncskínálat három főbb kategóriára oszlik:

  • prémium abroncsok: kiváló minőség, nagy élettartam, magasabb ár;
  • minőségi abroncsok: remek ár-érték arány, elismerésre méltó teljesítmény;
  • kedvező árú abroncsok: elfogadható teljesítmény elfogadható áron.
Image-Text Teaser - 976x976 - 1

MILYEN GUMI ILLIK A VEZETÉSI STÍLUSOMHOZ?

Egy abroncs akkor jó választás, ha a járműtulajdonos vezetési stílusához is passzol, ezért elengedhetetlen, hogy ismerje saját szokásait, illetve valódi elvárásait:

  • Gyorsan vagy nyugodtan szokott autózni?
  • Gyakorta tesz meg nagy távokat?
  • Sokat közlekedik autópályán?

Lakóhelyének elhelyezkedése ugyancsak fontos tényező. Ha hegyvidéken él, és sokat közlekedik szerpentineken, egészen más abroncsra van szüksége, mint azoknak, akiknek ritkábban vagy soha nem kell szélsőséges időjárási és útviszonyok közepette autóznia.

A higgadt vezetőknek az olyan sokoldalú és megbízható gumiabroncsok lehetnek ideálisak, mint a négy évszakos Continental AllSeasonContact vagy a Michelin Primacy 4 abroncs, míg a sportosabb pilóták a Continental ContiSportContact 5 vagy a Pirelli P Zero abroncsban lelhetnek eszményi társra.

Milyen jelölést helyeznek el a gyártók az abroncsokon?

A kereskedelmi forgalomban kapható járműabroncsokon egytől egyig felelhető a típusjóváhagyást igazoló szimbólum, egyéb gyártói jelöléseket azonban csak különleges esetekben találni rajtuk. Ilyen plusz információt hordoz például a Mercedes jóváhagyását tanúsító „M0”-felirat.

A speciális jelölések a csúcskategóriás márkák (pl. Audi, BMW, Ferrari, Mercedes) és az abroncsgyártók közötti együttműködésről árulkodnak.

Ahhoz, hogy egy gumi gyári alkatrészként kerülhessen fel egy új kocsira, minden szempontból meg kell felelnie az adott márka szigorú előírásainak. A Continental például számos olyan abroncsot állít elő, ami teljesíti ezeket a követelményeket, következésképp sok nagy autógyártó választotta hivatalos beszállítónak. Segítségével olyan abroncsok készülhetnek, amelyek a lehető leginkább illenek a gépjárművekhez.

A márkajóváhagyással ellátott gumik főként anyagkeverékükben és szerkezetükben térnek el az „átlagos” abroncsoktól, méretüket és futófelületüket illetően nagyjából azonosak.

Mi szerepel az EU-abroncscímkén?

  • gördülési ellenállás;
  • tapadás nedves felületen;
  • zajkibocsátás decibelben mérve.

Az abroncsokat – gördülési ellenállásuk és nedves felületen nyújtott tapadásuk alapján – „A” és „F” közötti skálán osztályozzák. „A” minősítést kapnak a legjobb modellek, „F”-et a legrosszabbak.

Abroncsváráslásnál feltétlenül érdemes figyelembe venni az EU-abroncscímkét, mert a gördülési ellenállás jelentősen befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást, a nedves úton nyújtott tapadás pedig a menetbiztonságra van nagy hatással. A személygépkocsikhoz, valamint a könnyű- és nehéz-tehergépkocsikhoz szánt új gumiabroncsokon kötelező EU-abroncscímkét elhelyeznie a forgalmazóknak.

Fontos tudnia, hogy a téli gumik minősítése gyakorta rosszabb, mint a nyáriaké! Előbbiek jobban tapadnak és rövidebb féktávot szavatolnak szélsőséges időjárási viszonyok közepette,  de gördülési ellenállásuk és zajkibocsátásuk nagyobb. Ezt bizonyítja az EU-abroncscímke is.

Image-Text Teaser - 976x976 - 1

Mikor kell lecserélni a gumikat?

Miként a józan ész is diktálja: ha az abroncsok elhasználódtak, le kell cserélni őket.  

A kopott futófelület nem szavatol kellő biztonságot, így igen veszélyes. Ha szeretné megtudni, mennyire kopottak gumijai, kérjük, vizsgálja meg őket! Az elhasználódás mértékének megállapításában a vállrészen és a mintaárkokban található TWI-jelölések nyújtanak segítséget. Ha a mintázat annyira lekopik, hogy egy szintre kerül ezen kis dudorok felső síkjával, indokolt az abroncsok azonnali cseréje.

Szintúgy cserélnie kell az abroncsokat, ha repedések, szakadások figyelhetőek meg rajtuk, vagy valahol púposak, illetve eldeformálódtak.